Grønn læringsarena
Å bruke naturen til skolelæring, ofte referert til som "utendørs undervisning" eller "stedsbasert læring", er en kraftig tilnærming som integrerer naturlige miljøer i utdanningsprosessen.
Rapporter og referanser på utførte oppdrag kan fremvises ved forespørsel
"Jeg kan høre meg selv tenke på disse ut i skauen dagene"
-elev 13 år
Barne og ungdomskole, fast oppdrag ett år
Inntil 25 % av timene i et fag kan omdisponeres dersom det er sannsynlig at eleven får bedre måloppnåelse i fagene samlet sett.
Vi bruker disse timene ute, men følger fortsatt lærerplanen så langt det lar seg gjøre.
Fokuset er fortsatt på læring, men gjennom en praktisk tilnærming og å møte hver enkelt elev der de trenger det mest.
"SE!! Bjørn med bjelle!"
-nyankommet, naturfrelst gutt 17 år
Grønn læringsarena tilbyr en rekke fordeler for elevene:
1. Hands-on læring: Naturen gir et rikt, sanserikt miljø for læring. Studentene kan samhandle direkte med naturlige elementer, planter, dyr og økosystemer, noe som kan utdype deres forståelse av fag som biologi, økologi og miljøvitenskap.
2. Miljøbevissthet: Det fremmer en følelse av miljøforvaltning og en større forståelse for den naturlige verden. Denne bevisstheten er avgjørende for å bygge en bærekraftig fremtid.
3. Holistisk utvikling: Utendørs læring støtter fysisk, emosjonell og sosial utvikling. Det oppmuntrer til fysisk aktivitet, stimulerer kreativitet og fremmer teamarbeid og sosiale ferdigheter.
4. Forbedret konsentrasjon og engasjement: Å tilbringe tid i naturlige omgivelser har vist seg å forbedre fokus og redusere mental tretthet, noe som potensielt kan føre til økt akademisk ytelse.
5. Relevans for læreplanen: Mange akademiske emner kan effektivt undervises utendørs. For eksempel kan matematikk involvere måling og geometri ved bruk av naturlige elementer, og språkkunst kan inkludere naturinspirert skriving.
6. Problemløsning og kritisk tenkning: Naturen byr ofte på utfordringer og muligheter for problemløsning, noe som oppmuntrer til kritisk tenkning og kreativitet.
7. Redusert stress og forbedret velvære: Å være i naturlige miljøer har vært knyttet til reduserte stressnivåer, forbedret mental helse og forbedret generell velvære. Dette kan positivt påvirke elevenes læringsberedskap.
8. Kulturelle og historiske forbindelser: Naturlige miljøer har ofte kulturell og historisk betydning. Å utforske disse aspektene kan gi en rikere forståelse av lokal historie og kultur.
9. Utdanning om bærekraft: Det tilbyr en ideell plattform for undervisning om miljømessig bærekraft, bevaring og virkningen av menneskelige aktiviteter på naturlige systemer.
10. Motivasjon og interesse: Mange elever synes utendørs læring er engasjerende og motiverende, noe som kan føre til økt entusiasme for læring generelt. Implementering av naturbasert læring kan innebære ekskursjoner, utendørs klasserom, turer i naturen eller til og med å lage utendørs læringsrom på skolens område. Det er viktig å sikre sikkerhet og tilgjengelighet, samt å tilpasse friluftsaktiviteter med pedagogiske mål og standarder. Samlet sett gir det å innlemme naturen i utdanningen et dynamisk og berikende læringsmiljø som kan ha langvarige positive effekter på elevenes faglige prestasjoner og personlige utvikling.